Thursday, October 6, 2016

Sepasang Kura-kura (Mengenali Jantina Kura-kura)

Assalamualaikum..

Hai, :)
.
Siapa ada Pets..!
Haiwan peliharaan lah.. macam kucing, ayam, arnab, burung dan sebagainya yang boleh dibela dan dipelihara tinggal bersama kita.

Aku ada pelihara sepasang kura-kura.
Aku beri ia nama Neo (jantan) dan Pandora (betina)


siapa tahu mana satu Neo dan mana satu Pandora..? :D



























Korang boleh teka tak mana satu jantan mana Betina..?
.
Ok ini petua yang aku dapat dari penjual kuira-kura ni
Opps..! sebelum tu, Aku beli Pandora + akua kecik  dan batu dengan harga RM28.
Kesian bila Pandora tak ada kawan, aku carikan kawan untuknya.
Maka aku pilih Neo dengan bayaran RM10 sahaja.

Orang kata kalau nak bela haiwan kena ada kawannya.
Tak baik hanya seekor sahaja. Tak berteman atau berpasangan.
Ya lah kan.. kalau kita ni hidup sorang-sorang pun mesti bosan.
Nak jugak bercakap, berbual dengan orang lain. kann.. :D


.
Hemm, berbalik kepada petua untuk mengenali mana satu kura-kura jantan dan mana satu kura-kura betina.

Menurut penjual kedai haiwan tu, kura-kura jantan lebih kecil dari kura-kura Betina.
Dan corak rawak pada bahagian bawah badan kura-kura jantan ni lebih banyak dari kura-kura betina.
Begitulah katanya pada aku.
Betul atau tak, Wallahua'lam
.
Haa.. kauorang mesti dah dapat teka kan, mana Neo mana Pandora, hihi..
Yup yang kecik tu Neo, yang besar sikit tu Pandora, :D
aku bagi mereka makan Palete (makanan kura-kura) dan kadang kala kobis aje.





================









.





No comments:

Post a Comment